با شنيدن نام فنجان همه ما به ياد فرهنگ اروپايي مي افتيم همان فرهنگي كه در آن  زندگي مردمش با فنجان خو گرفته است . اما خوب است اگر بدانيد كه فنجان شي اي نيست كه ما ايراني ها از غربي ها گرفته باشيم چرا كه خود ما سده ها پيش  اشيايي شبيه فنجان هاي امروزي داشته ايم كه به آن پنگان مي گفته ايم . خوب است اين را هم بدانيد كه واژه پنگاه هنوز در بخش هايي از خراسان به كار مي رود .